Co to?
Biznes, to ludzie. Ludzie, to jedyny zasób w firmie, którego żadnym innym nie zastąpisz, bo im bardziej rozwinięta technika wokół nas, tym większa potrzeba aspektu ludzkiego.
Dobrzy pracownicy, to skarby. O takich trzeba dbać, rozwijać i pomnażać. By to osiągnąć, trzeba dawać im wędkę zamiast marchewkę. Wspierać a nie osądzać. Patrzeć przez pryzmat potencjału a nie przeszłych osiągnięć.
Coaching biznesowy to metoda interwencji w organizacji. To narzędzie edukacji pracowników, wzrostu standardów i wartości oraz wydajności.
Nie ma wątpliwości, iż odpowiednio zastosowany coaching może rozwinąć zdolności przywódcze, kierownicze i komunikacyjne poddającej się coachingowi kadry a także zwiększa ich samoświadomość, zdolność autorefleksji oraz zdecydowanie zwiększa motywację do pracy.
Jeśli chcesz:
- Lepiej zarządzać
- Zwiększyć produktywność
- Lepiej motywować ludzi do działania
To dobrze trafiłeś
WAŻNE: W coachingu biznesowym istotne jest, by coach posiadał wiedzę/świadomość/doświadczenie w pracy w biznesie. O ile w life coachingu nie jest to tak istotne, to w tego typie współpracy ewidentnie się sprawdza, ponieważ dzięki temu odbiera, to co komunikuje klient w odpowiednim kontekście, czyli rozumie to, co klient do niego mówi.
Nie koniecznie muszą być specjalistami w danej dziedzinie, bo mogą nieświadomie zmieniać sens usługi i doradzać zamiast ukierunkować klienta na jego własne rozwiązania, ale po prostu osadzenie w środowisku biznesowym.
Jeśli wolisz nieco większą ingerencję ze strony osoby, z którą współpracujesz to być może doradztwo biznesowe, to właściwe rozwiązanie dla Ciebie.
Jak działa?
Jak działa coaching w porównaniu do innych pokrewnych dyscyplin w porównaniu do jazdy samochodem:
- Terapeuta analizuje, co odstręcza od jazdy samochodem,
- Doradca wysłucha narzekań na samochód,
- Mentor podzieli się swoimi własnymi doświadczeniami, związanymi z kierowaniem samochodem,
- Konsultant doradzi, jak kierować samochodem,
- Coach zachęci do jazdy i udzieli konkretnej pomocy w kierowaniu pojazdem.
Cel
Efektywny cel musi być zgodny z zasadą SMART-ER
Efektywny cel musi inspirować, stanowić wyzwanie, być wymierny i mieć określony termin realizacji. Musi być zgodny z wartościami i osobowością klienta. Cel, który ma powyższe cechy działa jak magnes, pociągając za sobą coachowanego. Działa to mi.in. poprzez aktywację międzykomórkowego systemu siateczkowego w mózgu. Chodzi o tę część, która przesiewa 99% bodźców, jakimi są codziennie bombardowane nasze zmysły, wyławiając tylko te, które są przydatne.
Cel, odznaczający się wyliczonymi powyżej cechami, przeniknie do podświadomości i za sprawą RAS zaczniemy dostrzegać wiodące do niego życiowe drogowskazy, które inaczej moglibyśmy przeoczyć. Ludzie często stwierdzają, że gdy już wiedzą, czego chcą to nierzadko zaczynają się wydarzać niezwykłe z pozoru zbiegi okoliczności, które przybliżają ich do wytyczonego celu.
Zakres coachingu biznesowego często dotyczy takich zagadnień jak współpraca, komunikacja, podejmowanie decyzji, efektywność czy kształtowanie relacji z pracownikami. Cele coachingu powinny być tak formułowane, żeby pokazywały konkretne efekty biznesowe, jakie ma przynieść rozwijanie powyższych kompetencji u klienta.
O celach coachingu powinien decydować ten, kto za niego płaci. W coachingu biznesowym występują 3 strony procesu: osoba korzystająca z coachingu (klient), osoba kierująca procesem (coach), osoba zamawiająca usługę (sponsor). I to właśnie sponsor powinien decydować, w osiągnięciu jakich celów biznesu coaching ma pomóc, klient się rozwijać. To on płaci za usługę i jest rozliczany z efektów.
3 dokumenty
W coachingu biznesowym istotne znaczenie mają 3 dokumenty, które regulują proces:
- Kontrakt – dokument trójstronny.
Sponsor określa w nim , jakie cele coach ma realizować. Następnie klient, mając świadomość oczekiwań przełożonych, wyznacza dla siebie cele, działania i mierniki, które w kolejnych etapach prowadzą go do osiągnięcia celu. Zazwyczaj zawiera informacje, które są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu pomiędzy trzema stronami. Jest on również przydatny, gdy cel coachingu ewoluuje, co ma miejsce dość często. Coach ma wówczas obowiązek zwrócić na to uwagę coachowanego, a w dalszej kolejności sponsora i uzyskać jego akceptację dla zmiany celu lub obszaru coachingu. - Umowa – dokument dwustronny.
Jest zawierany pomiędzy sponsorem a coachem. Dotyczy ustaleń finansowych i innych niezbędnych, by zapewnić najwyższą jakość współpracy pomiędzy stronami. - Raport – dokument trójstronny.
Każda ze stron coachingu jest odpowiedzialna za proces. Odpowiedzialność sponsora polega na precyzyjnym i trafnym określeniu celów biznesowych procesu oraz ich monitorowaniu. Coach w największym stopniu odpowiada za efektywność procesu. Coach w przewidzianych w umowie/kontrakcie odstępach raportuje do sponsora, to, co przewidziano w powyższych dokumentach. Treść raportu trafia najpierw do klienta do autoryzacji, by zachować wszelkie zasady etyczne, jakimi coach kieruje się w swej pracy.
(źródło: J. Whitmore, Coaching.Treninig Efektywności, J. Passmore, Coaching doskonały)
Dla kogo?
Coaching biznesowy jest skierowany do kadry zarządzającej, liderów, menedżerów, właścicieli firm oraz wszystkich tych, którzy chcieliby się rozwijać zawodowo i osiągać ponadprzeciętne rezultaty w biznesie.
A także :
- Dla wszystkich osób pracujących lub planujących pracować w szeroko rozumianej organizacji, przedsiębiorstwie, środowisku.
- Dla wszystkich, którzy czują, że mogą lepiej, więcej, efektywniej działać/pracować/radzić sobie.
- Dla wszystkich, którzy potrzebują szeroko pojętej zmiany np. swego zachowania/ścieżki kariery/pełnionej roli/środowiska biznesowego.
Przykłady zastosowań:
- Określanie motywacji wewnętrznej.
- Odnalezienie swojej roli w organizacji.
- Opracowanie planu zmian w organizacji/budowanie strategii. Począwszy od diagnozowania potrzeb coachingowych w danej firmie, przez wypracowanie poziomów/płaszczyzn zmian, aż po wdrożenie tych zmian.
- Diagnozowanie blokad/niespójności na pewnych poziomach u ludzi/w firmach/zespołach w przypadkach np. spadku efektywności, konfliktów, wprowadzania zmian.
- Negocjacje, rozmowy handlowe – określenie potrzeb i szukanie odpowiedniej oferty dla Klienta.
- Skuteczne osiąganie celów.
- Skuteczna komunikacja: co zrobić, by pracownicy mnie słuchali i jak słuchać, by do mnie mówili.
- Pewność siebie w relacjach z klientami.
- Dotrzymywanie terminów i umów.
- Pogodzenie pracy z życiem prywatnym.
- Działania asertywne.
- Odnalezienie pasji i zaangażowania w swojej pracy/zawodzie.
Korzyści:
- Narzędzie wpływające pozytywnie na wydajność organizacji,
- Narzędzie wpływające pozytywnie na wydajność osobistą osób uczestniczących,
- Zwiększenie motywacji oraz zdolności autorefleksji,
- Optymalizacja procesu podejmowania decyzji,
- Lepsze zarządzanie zmianami.
Poziom indywidualny
- Poprawa samoświadomości i autorefleksji,
- Zwiększenie osobistej wydajności (skuteczności),
- Lepsza motywacja i zaangażowanie,
- Rozwinięcie zdolności przywódczych,
- Rozwój osobisty,
- Poprawa jakości życia/relacji w sferze osobistej i zawodowej,
- Zwiększenie celowości i sensowności działań,
- Lepsze zarządzanie procesem wprowadzana zmian,
- Poprawa w sferze porozumienia i relacji między ludzkich,
- Skuteczniejsze wprowadzenie w życie nabytych umiejętności,
- Ciągłe doskonalenie się w sferze rozwoju osobistego.
Poziom zespołowy
- Poprawa wydajności/skuteczności zespołowej,
- Wypracowanie klarowniejszej wizji przyszłych celów i rozwoju,
- Rozwinięcie „ducha zespołowego” i efektywniejsze rozwiązywanie konfliktów,
- Poprawa w sferze porozumienia i relacji międzyludzkich,
- Pogłębienie efektu synergii,
- Wzmocnienie motywacji,
- Wykorzystanie potencjału grupy.
Poziom organizacyjny
- Polepszenie zdolności organizacyjnych,
- Podniesienie zyskowności, rentowności, wydajności i poziomu sprzedaży,
- Lepsze motywowanie personelu i ograniczenie fluktuacji kadr,
- Zredukowanie liczby dni wolnych od pracy, branych przez zatrudnionych,
- Wpajanie cennych z organizacyjnego punktu widzenia wartości i zachowań,
- Poprawa elastyczności/zdolności,
- Poprawa kreatywności.