Co to?
Points Of YouTM to gra, która łączy.
The Coaching Game oraz Punctum są to wyjątkowe narzędzia. Są to zbiory wyjątkowych w swym przekazie zdjęć, plansz, przypowieści, cytatów, podzielonych na obszary tematyczne doświadczane w ciągu całego życia.
Te narzędzia w połączeniu z pracą coach dają niesamowity efekt: szybki wgląd w istotę spraw, nad którymi pracuje Klient lub cały Zespół.
A Zespoły pracujące tą metodą rozwijają umiejętności przedstawiania i słuchania punktów widzenia pozostałych osób. Zdjęcia, metafory, przypowieści i różnorodne pytania poszerzają samoświadomość i ułatwiają dotarcie do prawdziwych, często skrywanych/blokowanych przyczyn różnych sytuacji, wyzwań, problemów. Gra otwiera na szczerą rozmowę w zespołach, ludzie pokonują bariery komunikacyjne w trudnych relacjach, koncentrując się na tym, co jest naprawdę ważne.
Gra jest używana w ponad 30 krajach świata.
Dla kogo?
Dla zespołów, które już ze sobą pracują i tych, które dopiero się tworzą. Dla każdej grupy ludzi, którym zależy na głębszym zrozumieniu siebie nawzajem, dojściu do wspólnego celu, rozwiązaniu problemu.
Używając narzędzi Points Of You ™ z łatwością i przyjemnością można pracować na celach biznesowych, używając gry podczas burzy mózgów, narad, spotkań szkoleniowych.
Niezwykle skuteczne przy zarządzaniu zmianą.
Korzyści
Dzięki skutecznemu zastosowaniu obrazów, metafor, słów oraz intuicyjnej, kreatywnej i spontanicznej pracy ludzi uzyskuje się niesamowite efekty, takie jak:
- Ułatwienie dotarcia do prawdziwych źródeł problemów w zespole i ich rozwiązanie,
- Pogłębienie lub nawiązanie relacji,
- Zrozumienie siebie nawzajem,
- Osiąganie wspólnych celów,
- Rozwiązywanie wspólnych problemów,
- Wzajemne słuchanie się i zrozumienie,
- Zwiększenie efektywności zespołu,
- Zwiększenie motywacji zespołu.
Jak wygląda i ile trwa proces coachingu?
Większość osób zastanawiających się nad zaangażowaniem w coaching odczuwa podekscytowanie, ale i niepewność, co do przebiegu całego procesu i poszczególnych sesji.
Liczę, że zamieszczone poniżej informacje pomogą rozwiać wątpliwości i podjąć trafną dla Ciebie/dla Waszej organizacji decyzję.
Pierwsze spotkanie:
Zazwyczaj zaczynam od pierwszego spotkania na żywo, by bliżej się poznać, porozmawiać i zobaczyć czy wzajemnie do siebie pasujemy, czy to do danej osoby, czy do danej organizacji. Aczkolwiek zdarza mi się też od pierwszego wejrzenia rozmawiać tylko przez komunikatory internetowe, więc nie jest to regułą, by koniecznie zobaczyć się na żywo.
W trakcie takiego spotkania przedstawiam informacje o sobie, skąd się wzięłam i dlaczego, to co robię jest dla mnie ważne.
Dużo opowiadam o tym, czym jest coaching, jak wygląda proces, ramy organizacyjne, kontrakt oraz odpowiadam na wszystkie Twoje lub organizacji pytania tyczące się tematu coachingu.
Zdarza się, że na pierwszym spotkaniu podpisujemy kontrakt, czyli umowę – gdzie określony jest cel coachingu (może być modyfikowany w trakcie), ramy czasowe, zakres odpowiedzialności itp.
Jeśli nie powyższe odbywa się na początku drugiego spotkania.
W przypadku organizacji pierwsze spotkanie może wyglądać nieco inaczej, gdyż zazwyczaj najpierw spotykam się z przedstawicielem organizacji , by poznać oczekiwania i możliwości obu stron, a właściwy kontrakt/umowę podpisuję na drugim spotkaniu.
WAŻNE: działając zgodnie z kodeksem etycznym ICF gwarantuję, że od naszego pierwszego spotkania wszystkie przekazywane mi przez Ciebie/organizację informacje są poufne.
Drugie spotkanie:
Zaczynamy od podpisania kontraktu. Jeśli mamy to za sobą, to na tym spotkaniu zaczyna się właściwa praca. Na każdej sesji to zawsze klient decyduje z czym chce pracować, a coach dba o to, aby utrzymywać kurs w dążeniu do osiągnięcia celów założonych na początku procesu. Każda sesja jest wartościowa i przynosi wymierne rezultaty. Zwykle sesje kończą się ustaleniem działań, które klient planuje wykonać do następnego spotkania.
Czas:
Zazwyczaj proces coachingu zajmuje od 5 do 10 sesji po 60 minut. Spotkania ustalone są w odstępach nie mniej niż tydzień, nie więcej, niż dwa tygodnie. Proces ten może multiplikować się dowolną ilość razy. Jednak po jakimś czasie, Ty-czyli klient/coachee uczy się procesu tak, iż zaczyna sobie świetnie radzić samodzielnie i sam sobie staje się coachem.
Cel coachingu:
Jest związany z szeroko pojętą zmianą lub pogłębieniem zrozumienia danego zagadnienia.
Zmieniać można pracę, zawód, stanowisko, miejsce zamieszkania i wiele różnych elementów w życiu i zwykle każda zmiana niesie za sobą szanse ale i trudności. Celem pracy w coachingu może być na przykład to, aby świadomie i ekologicznie ( z uwzględnieniem otoczenia) przejść przez proces zmiany lub coś zrozumieć, pogłębić swoje rozumienie danej sytuacji.
Coaching może dotyczyć zmian związanych np.
- ze sposobem myślenia o różnych sprawach
- w pracy np. z poradzeniem sobie w różnych sytuacjach: zmiana roli, szefa, zespołu,
- z natężeniem i rodzajem przeżywanych emocji ( np. obniżenie poziomu stresu w pracy),
- ze swoim podejściem wobec różnych ludzi lub sytuacji, rzeczy.
Może też dotyczyć szeroko rozumianego doskonalenia w oparciu o świadomość swojego dotychczasowego podejścia, działania pracy, podniesienie poczucia komfortu i pewności siebie), ale także swojego potencjału.
Poprzez rozmowę i kontakt z coachem oparty na zaufaniu, poprzez słuchanie rzetelnych informacji zwrotnych, poprzez wykonywanie zadań domowych i otwartość podczas sesji Klient może zrealizować swoje cele i ambitnie postawić sobie kolejne.
Sposób pracy:
Podczas coachingu głównie rozmawiamy, tzn. coach zadaje pytania a klient udziela odpowiedzi. Coachowi zdarza się też milczeć, by dać klientowi czas i przestrzeń na udzielenie jak najlepszej dla klienta odpowiedzi. Rozmawiamy na tematy bliższe lub dalsze, lecz zawsze mające cel w zasięgu pola widzenia.
W trakcie coachingu, by jak najbardziej zmaksymalizować potencjał klienta i wyzwolić jego kreatywność stosowane są różne metody, głównie zależące od kreatywności coacha. Mogą to być: wizualizacje, filmy, książki, przypowieści, bajki, odgrywanie ról, praca z przestrzenią, z użyciem rekwizytów, wykonywanie grafik/rysunków/kolaży itp.
Sukces:
Warunkiem powodzenia coachingu i osiągnięcia zamierzonego celu jest przede wszystkim: chęć szczera, czyli zaangażowanie Klienta w cały proces.
Sposób kontaktowania się i prowadzenia sesji:
Kontakt z coachem jest możliwy na kilka sposobów: bezpośredni, telefoniczny, z użyciem komunikatorów internetowych, listowny a także e- mailowy. Sesję prowadzę zazwyczaj w trakcie bezpośredniego spotkania i równie często przy użyciu komunikatów internetowych i telefonu.
Zamknięcie coachingu:
Jeśli Klient sobie tego życzy, a zazwyczaj organizacje sobie życzą, coaching kończy się raportem przygotowanym przeze mnie zwierającym ogólne informacje o tematyce, przebiegu spotkań i celach ( założonych i zrealizowanych) Klienta lub innymi ustalonymi w trakcie pierwszego spotkania. W razie potrzeby Klienta lub organizacji w końcowym sprawozdaniu mogą być także umieszczane inne informacje, np. rekomendacje dotyczące charakteru pracy zawodowej lub inne. Wszystkie informacje zawarte w raporcie końcowym są autoryzowane przez osobę uczestniczącą w coachingu.
Kodeks etyczny ICF
International Coach Federation (ICF) jako pierwsza organizacja na świecie stworzyła i zaproponowała definicję i filozofię coachingu, a także doprowadziła do stworzenia standardów etycznych, których członkowie zobowiązani są przestrzegać. ICF stosuje Kodeks Etyczny dla członków oraz akredytowanych coachów, jak również realizuje proces obsługi zażaleń dla wszystkich, którzy mają zastrzeżenia dotyczące członków lub akredytowanych coachów ICF. Zarówno coachowie, jak i wszyscy zainteresowani powinni znać i być świadomi obowiązywania zasad etycznych i możliwości odwoływania się w przypadku stwierdzenia braku ich dotrzymywania, jak również wszystkich standardów, jakich profesjonalni coachowie ICF zobowiązani są przestrzegać. Poniżej Kodeks Etyczny ICF.
Część Pierwsza: Definicja Coachingu
Sekcja 1: Definicje
Coaching: Coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału
Profesjonalna relacja coachingowa: Profesjonalna relacja coachingowa ma miejsce, gdy coaching odbywa się na podstawie umowy lub kontraktu, który definiuje odpowiedzialności obu stron
Profesjonalny coach ICF: Profesjonalny coach ICF zgadza się stosować Kluczowe Kompetencje ICF oraz ślubuje postępować zgodnie z Kodeksem Etycznym ICF.
W celu wyjaśnienia ról występujących w relacji coachingowej, często konieczne jest rozróżnienie pomiędzy klientem i sponsorem. W większości przypadków klient i sponsor to ta sama osoba i wtedy określana jest nazwą Klient. Jednak dla celów identyfikacji International Coach Federation definiuje te role następująco:
- Klient: Klientem jest osoba, która jest coachowana
- Sponsor: Sponsorem nazywana jest osoba lub organizacja, która płaci lub zapewnia dostarczenie usług coachingowych
W każdym przypadku kontrakt lub umowa na usługi coachingowe powinny jednoznacznie określać prawa, role i odpowiedzialności zarówno klienta, jak i sponsora, w przypadku jeśli nie są tą samą osobą.
Część Druga: Standardy Etycznego Postępowania ICF
Preambuła: Profesjonalny coach ICF dąży do postępowania w sposób, który pozytywnie reprezentuje profesję coachingową, szanuje odmienne podejścia do coachingu oraz respektuje mające zastosowanie kodeksy i regulacje prawne.
Sekcja 1: Zasady profesjonalnego postępowania
Jako coach:
- Nie będę świadomie wygłaszać publicznie żadnych nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd stwierdzeń dotyczących oferowanych przeze mnie usług ani wygłaszać nieprawdziwych oświadczeń w żadnej pisemnej formie związanych z profesją coachingu, moją akredytacją lub ICF.
- Będę precyzyjnie przedstawiać moje kwalifikacje coacha, wiedzę specjalistyczną, doświadczenie, certyfikaty i akredytacje ICF.
- Będę doceniać i szanować wysiłki i wkład innych osób oraz nie będę przedstawiać ich jako własne. Mam świadomość, iż złamanie tego standardu może być podstawą do zastosowania wobec mnie środków prawnych.
- Zawsze będę się starać rozpoznawać kwestie personalne, które mogą pozostawać w konflikcie, kolidować lub negatywnie wpływać na mój coaching lub profesjonalną relację coachingową. Kiedy fakty i okoliczności będą tego wymagać, niezwłocznie poszukam profesjonalnej pomocy i określę działania, które należy podjąć, włącznie z rozważeniem, czy odpowiednie będzie zawieszenie lub zakończenie moich relacji coachingu.
- Będę postępować zgodnie z kodeksem etycznym ICF we wszystkich działaniach związanych ze szkoleniami coachingowymi, mentoringiem coachingowym i superwizją coachingową.
- Będę kompetentnie i uczciwie przeprowadzać i sprawozdawać badania, postępując z przyjętymi naukowymi standardami i stosownymi wytycznymi. Moje badania będą prowadzone po uzyskaniu niezbędnej zgody lub przyzwolenia zaangażowanych osób, z zastosowaniem metod, które będą chronić uczestników przed ewentualnymi szkodami. Wszystkie działania związane z badaniami będą wykonywane zgodnie z przepisami kraju, w którym będą prowadzone.
- Będę w odpowiedni sposób utrzymywać, przechowywać i usuwać zapisy prac wykonane w związku z praktyką coachingu w sposób, który uwzględnia poufność, bezpieczeństwo, prywatność i przestrzeganie wszystkich przepisów, które mają zastosowanie.
- Będę korzystać z informacji kontaktowych (adresy e-mail, numery telefonów itd.) członków ICF jedynie w taki sposób i w takim zakresie, w jakim upoważnia mnie do tego ICF.
Sekcja 2: Konflikt interesów
Jako coach:
- Będę się starać unikać konfliktu interesów lub potencjalnego konfliktu interesów i otwarcie ujawnię każdy taki konflikt. Zaproponuję wycofanie się kiedy taki konflikt wystąpi.
- Ujawnię klientowi oraz jego sponsorowi informację o całym przewidywanym, pochodzącym od innych osób wynagrodzeniu, które mogę zapłacić albo otrzymać za skierowanie klienta.
- Będę świadczyć usługi w zamian za inne usługi, towary lub inne wynagrodzenie o charakterze niepieniężnym tylko wtedy, gdy nie będzie to powodować pogorszenia relacji coachingu.
- Nie będę świadomie przyjmował żadnych osobistych, zawodowych ani finansowych korzyści wynikających z relacji klient-coach innych niż formy wynagrodzenia określone w umowie.
Sekcja 3: Profesjonalne postępowanie wobec klientów
Jako coach:
- Nie będę świadomie wprowadzać w błąd ani wygłaszać nieprawdziwych stwierdzeń o tym, co klient lub sponsor uzyska podczas procesu coachingu lub ode mnie jako coacha.
- Nie będę udzielać obecnym ani potencjalnym klientom informacji lub rad, o których wiem lub podejrzewam, że są mylne lub nieprawdziwe.
- Będę mieć z klientami i sponsorami jasne umowy lub kontrakty. Będę przestrzegać wszystkich uzgodnień i umów zawartych w kontekście profesjonalnych relacji coachingu.
- Przed pierwszą sesją lub w jej trakcie uważnie wyjaśnię i będę starać się zapewnić, by mój klient i sponsor zrozumieli charakter coachingu, granice poufności, uzgodnienia finansowe i inne warunki kontraktu lub umowy dotyczącej coachingu.
- Będę odpowiedzialny/a za wyznaczanie jasnych, odpowiednich i wrażliwych na kulturę granic decydujących o potencjalnym kontakcie fizycznym z klientem lub sponsorem.
- Nie będę mieć kontaktów seksualnych z jakimkolwiek bieżącym klientem lub sponsorem.
- Będę szanować prawo klienta do zakończenia procesu coachingu w jego dowolnym momencie z zastrzeżeniem zapisów umowy lub kontraktu. Będę czujny/a na wskazówki świadczące o tym, że relacja coachingu przestaje przynosić mojemu klientowi korzyści.
- Zachęcę klienta lub sponsora do wprowadzenia zmian, jeżeli uznam, że klient lub sponsor byliby lepiej obsługiwani przez innego coacha lub inne środki.
- Będę zalecać klientowi korzystanie z usług innych specjalistów, kiedy uznam to za odpowiednie lub konieczne.
Sekcja 4: Poufność/Prywatność
Jako coach:
- Będę ściśle przestrzegać poufności informacji pochodzących od mojego klienta i sponsora. Będę posiadać jasną umowę lub kontrakt przed przekazaniem informacji osobom trzecim, chyba że będzie wymagało tego prawo.
- Będę posiadał jasno określone umową warunki, na jakich informacje o coachingu będą wymieniane pomiędzy coachem, klientem i sponsorem.
- Działając jako trener dla uczących się coachów, wyjaśnię im zasady polityki poufności.
- Zarządzając coachami lub innymi osobami, którzy w moim imieniu świadczą usługi klientom i sponsorom za wynagrodzeniem lub bezpłatnie, zapewnię przestrzeganie powyższych zasad.
Część Trzecia: Zobowiązania Etyczne ICF
Jako Profesjonalny Coach, przyjmuję do wiadomości i zgadzam się uznawać moje etyczne i prawne zobowiązania w stosunku do moich klientów i sponsorów, kolegów i ogólnie do społeczeństwa. Ślubuję przestrzegać Kodeksu Etycznego ICF i stosować te standardy w stosunku do wszystkich dla których jestem coachem. Jeśli złamię niniejsze Zobowiązanie Etyczne lub którąkolwiek część Kodeksu Etycznego ICF, zgadzam się iż ICF może według własnego uznania uznać mnie odpowiedzialnym za to zachowanie. Ponadto zgadzam się, iż moja odpowiedzialność w stosunku do ICF za jakiekolwiek wykroczenia może obejmować sankcje, takie jak utratę mojego członkostwa w ICF lub mojej licencji.