Zarządzanie przez słuchanie

Zarządzanie przez słuchanie
SŁUCHAJ BLIŹNIEGO TAK, JAK SAM CHCIAŁBYŚ BYĆ WYSŁUCHANY
Ile razy zdarzyło Ci się przerywać komuś w połowie zdania? Ile razy zanim wysłuchałeś kogoś do końca, to miałeś już w głowie gotową odpowiedź? A ile razy, gdy przyszedł do Ciebie pracownik, zanim zaproponował swoje rozwiązanie sprawy/problemu Ty zdążyłeś go – wybierz sobie – zbesztać, pocieszyć, zaproponować trzy swoje rozwiązania zarządzanie przez słuchanie 2problemu?
Cechy dobrego słuchacza:
Motywacja do słuchania
Obiektywizm
Cierpliwość
Wnikliwość słuchania (dążenie do zrozumienia)
Dokładność (oddzielenie własnej interpretacji od tego, co rozmówca w niej przekazał)
Otwartość
A jakim Ty jesteś słuchaczem?

TEST
Wydrukuj/skopiuj do programu umożliwiającego edycję i zaznacz krzyżykiem właściwe dla Twojego zachowania pole.

 

Sposób zachowania Zawsze Przeważnie Okazyjnie Rzadko Nigdy
1 Zwracam uwagę na uczucia, wrażenie, zachowanie w takim stopniu w jakim  interesują mnie fakty
2 Potrafię usłyszeć, także to, co nie zostało głośno powiedziane
3 Wystrzegam się przerywania osobie, która do mnie mówi
4 Potrafię okazać zainteresowanie nie udając tego
5 Zwracam uwagę na to, by nie zrażać się do mówiącego ze względu na jego wygląd, maniery i sposób mówienia
6 Jestem pewien, że pozycja, status mówiącego nie ma wpływu na to, jak go słucham
7 W trakcie słuchania wystrzegam się osądzania tego, co zostało powiedziane
8 Próbuję zwracać uwagę na zachowanie mówiącego, na to, co mówi jego ciało
9 Nie przeszkadzam mówiącemu
10 Koncentruję się na słuchaniu, odwracam swoją uwagę od zewnętrznych wydarzeń
11 Potrafię słuchać kogoś, kto wypowiada się z trudnością, powtarza się, itp.
12 Jako słuchający używam poza słownej komunikacji: uśmiechu, spojrzenia w oczy, kiwania głową, przytakiwania
13 Potrafię krótko podsumować wypowiedź, żeby sprawdzić czy właściwie ją zrozumiałem
14 Kiedy nie dociera do mnie to, co ktoś mówi, to przyznaję się do tego i proszę o wyjaśnienie
15 Słuchając zwracam uwagę na to, czego się mogę nauczyć od mówiącego.

Przez połączenie jedną linią znaków otrzymasz wykres swej sprawności słuchania. Im bardziej linia wykresu będzie zbliżona do lewej strony, tym bardziej masz wykształconą umiejętność słuchania.
Jakim jesteś słuchaczem?