Co to?
To wspieranie jednej osoby przez drugą w dokonywaniu przełomowych/ znaczących postępów w obszarze zdobywania wiedzy, myślenia, doświadczenia.
Mentoring a inne formy rozwoju wg Davida Clutterbucka:
Jak wskazuje poniższy wykres, mentoring i coaching posiadają wspólny obszar, jednak mentoring wychodzi poza obszar coachingu. Różni je głównie horyzont czasowy, który w przypadku mentoringu jest znacznie dłuższy. Poza tym coaching kładzie nacisk głównie na ćwiczenie umiejętności, natomiast mentoring idzie o krok dalej – patrzy perspektywicznie na cel, wartości życiowe niezbędne do jego osiągnięcia, kompetencje i całokształt rozwoju zawodowego.
Jednak zasadniczą różnicą jest transfer wiedzy. Mentor posiada określoną wiedzę branżową/specjalistyczną oraz kompetencje, z którymi w sposób umiejętny dzieli się z Mentee.
W coachingu nie ma transferu wiedzy, której Coach często po prostu nie posiada.
Dla kogo?
Dla tych, którzy chcą zdobyć wiedzę, kompetencję oraz otrzymać wsparcie w konkretnej dziedzinie.
My specjalizujemy się w zwiększaniu efektywności pracowników oraz obrotów firmy.
Dla tych, którzy chcą zwiększyć efektywność pracowników oraz obroty własnej firmy. Chcą sami być bardziej wydajni, zorganizowani lub chcą tego wymagać od swych pracowników. Chcą zdobyć nowych klientów.
Korzyści
Pomoc w rozwoju micro, małym i średnim przedsiębiorstw.
W proces ten zaangażowanych jest 4 interesariuszy – dla każdego podmiotu ważny jest zwrot z poniesionych nakładów („return on investment”):
- Mentee
- Mentor
- Bezpośredni przełożony będącego w procesie Mentee
- Organizacja
Korzyści dla Mentee:
- Źródło „nowych perspektyw”, korzystanie z transferu wiedzy
- Bezpieczna przestrzeń do wypróbowywania pomysłów
- Wsparcie przy rozwiązywaniu trudnych sytuacji
- Okazja do osobistej przestrzeni na refleksję
- Przestrzeń do ćwiczeń i podejmowania wyzwań
- Budowanie wewnętrznej siły
- Zrozumienie zachowań innych
- Rozwój kompetencji służący wzrostowi samooceny
- Dostęp do informacji – jak funkcjonuje organizacja
- Dostęp do sieci kontaktów i innych źródeł wiedzy.
Korzyści dla Mentora:
- Nauka / odświeżenie swoich umiejętności
- Wgląd w relację z własnym zespołem
- Przekraczanie własnych granic
- Nowe spojrzenie na rozwój osobisty i rozwój kariery zawodowej
- Czas i przestrzeń na własną refleksję
- Spojrzenie na pewne zagadnienia i wyzwania z nowej perspektywy
- Lepsze rozumienie potrzeb innych pracowników
- Stymulacja do budowania szerszej i bardziej efektywnej sieci kontaktów (“networking”)
- Satysfakcja z obserwowania rozwoju drugiego człowieka.
Korzyści dla bezpośredniego przełożonego Mentee:
- Druga opinia
- Pracownik czuje się doceniony i bardziej zmotywowany do działania – wzrasta jego wydajność
- Lepsze relacje z Mentee
- Poprawa relacji pomiędzy Mentee a zespołem
- Wspólna odpowiedzialność za rozwój Mentee
- Nowa wiedza / zasoby wnoszone do zespołu
- Mentee staje się bardziej samodzielny, potrzebuje mniej wsparcia, przez co jego przełożony zyskuje czas na inne działania.
Korzyści dla organizacji:
- Lepsza rekrutacja i wyższa retencja pracowników
- Pracownicy czują się docenieni i zmotywowani
- Uwolnienie potencjału i zwiększenie produktywności
- Pracownicy rozumieją swoją rolę w organizacji
- Wzmocnienie zmiany kulturowej
- Komunikacja ponad barierami
- Wzrost zaufania pomiędzy pracownikami oraz różnymi działami
- Dzielenie się wiedzą, która w innych okolicznościach nie byłaby przekazana dalej.